- Vliegen wordt voorlopig alleen maar duurder, waarschuwt ING in een nieuw rapport.
- Luchtvaartmaatschappijen kunnen niet voldoen aan de groeiende vraag door een tekort aan vliegtuigen, arbeidskrachten en reserveonderdelen.
- Mede door belastingverhogingen stegen de prijzen van vliegtickets in Europa begin dit jaar 15 procent harder dan de inflatie.
- Lees ook: Vakantiegeld in mei: 1 op 5 Nederlanders gaat minder lang op vakantie vanwege hogere kosten
Vliegen wordt voorlopig alleen maar duurder, waarschuwt ING in een nieuw rapport. Luchtvaartmaatschappijen kampen met een tekort aan vliegtuigen, arbeidskrachten en reserveonderdelen, waardoor ze niet kunnen voldoen aan de groeiende vraag.
Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar waarschijnlijk het niveau van voor de coronapandemie, maar door aanhoudende productieproblemen bij Boeing en defecten aan Pratt & Whitney-motoren zijn er minder toestellen beschikbaar.
Vooral in Azië verwacht ING een stijgende vraag naar vliegreizen. De bank signaleert dat het vliegverkeer hier sinds de volledige heropening van China begin 2023 weer snel aantrekt.
Dat is mede te danken aan de economische ontwikkeling in de regio. Naarmate mensen meer verdienen, pakken ze vaker het vliegtuig. Slechts 10 procent van de wereldbevolking "is verantwoordelijk voor bijna 90 procent van het passagiersverkeer", schrijft ING.
Van alle landen in Azië draagt met name India bij aan het extra vliegverkeer. Niet alleen vliegt de gemiddelde inwoner van het land steeds vaker, ook groeit de bevolking hard.
Prijzen vliegtickets stijgen 15% harder dan inflatie
Bij Airbus en Boeing is een recordaantal orders geplaatst en ook de vraag naar tweedehands vliegtuigen stijgt, aldus ING. Een tekort aan gekwalificeerd personeel zorgt er echter voor dat aanpassingen of opknapbeurten van oudere vliegtuigen worden uitgesteld.
Tot nu toe lijken passagiers bereid om meer te betalen. Wereldwijd zullen de tarieven volgens ING waarschijnlijk hoog blijven. In Europa stegen de prijzen van vliegtickets begin dit jaar 15 procent harder dan de inflatie, aldus het rapport.
Dit komt mede doordat landen de belasting op vliegtickets opschroeven. Ook moeten luchtvaartmaatschappijen vanaf 2024 steeds meer betalen voor hun uitstoot, schrijft ING. Dit wordt doorberekend aan consumenten en leidt tot structureel hogere prijzen voor vliegtickets.